Thursday, August 14, 2008

‘Bird Nest Stadium’. Tingginya status industri burung walit


Rakyat Negara China dengan kepakaran kesenian senibinanya telah mempertontonkan kepada masyarakat seluruh dunia betapa kegemilangan acara sukan Olympic pada kali ini dengan memertabatkan akan ketinggian Nilai serta penghasilan Mutu yang di terjemahkan secara cukup simbolik dengan pembinaan Stadium National yang berbentuk ‘Sarang Burung Walit’.
Stadium National yang dapat memuatkan 91,000 tempat duduk ini terletak diatas keluasan tanah 851,400 kaki persegi merupakan gelanggang bagi perebutan pingat athlit2 sukan olympic 2008.
a). Pembinaan Tapak Stadium National Bermula pada 24/12/2003b). Permulaan Pembinaan Struktur Stadium pada March 2004c). Stadium ini siap sepenuhnya dibina pada May 2008d). Kos pembinaan National Stadium USD531 Million = RM1.76 BillionStadium National ini lebih di kenali dengan nama ‘Bird Nest Stadium’.
Sumber Maklumat di perolehi daripada pembiaya kewangan (finance) :-The China International Trust and Investment Corporation (CITIC)

Saya cukup bangga terlibat dalam industri walet ini kerana sebuah negara maju cukup mengiktirafnya dan menamakan stedium tempat berlangsung sukan olimpik dengan "Bird Nest Stedium" dan salah satu maskotnya ialah burung layang-layang. Jadi janganlah kita berasa malu untuk mengaku sebagai usahawan burung layang-layang.