Sunday, August 10, 2008

Adakah permintaan pasaran sarang burung walit akan jatuh


Apabila zaman berubah dunia pun berubah, struktur ekonomi juga akan berubah. Sarang burung bukan lagi makanan golongan bangsawan sahaja tetapi turut menjadi makanan rakyat biasa dan orang-orang yang berkemampuan. Melalui perbincangan saya dengan Pak Handoko seorang pembudidaya walet dan pengeksport dari Jakarta. Dahulu ketika tahun 1991 harga 2 KG sarang burung di Hong Kong adalah menyamai nilai 1 KG emas. Tetapi sekarang tidak lagi kerana harganya semakin murah. Tetapi permintaanya tetap tidak jatuh. Kerana ramai pengguna yang mampu menggunakannya, Terutamanya masyarakat Cina. Pemakan sarang burung yang utama adalah masyarakat Cina yang bertaburan diseluruh pelusuk dunia yang berjumlah kira-kira 1.5 billion. Oleh itu permintaan datang dari negara China, Hong Kong, Jepun, Taiwan, USA dan juga negara Eropah. Negara-negara lain yang terdapat masyarakat cina atau wujudnya China Town turut mewujudkan permintaan untuk sarang burung ini.
Negara pengeluar sarang burung terdiri negara yang berada didalam jajaran kepulauan Andaman hingga ke Filifina. Malaysia dan Indonesia adalah negara pengeluar utama.
Perlu diingat bahawa sarang burung walit bukan hanya sekadar bahan ubatan tetapi sebagai makanan tambahan. Masyarakat cina percaya bahawa sarang burung mempunyai nilai perubatan yang sangat tinggi pemangkin kepada pertumbujan sel dan kulit.
Negara pengeluar utama sarang burung adalah Malaysia dan Indonesia belum mampu memenuhi permintaan pasaran yang semakin meningkat. Pengeluaran Malaysia dan Indonesia hanyalah hanya mampu 20%-30% permintaan dalam pasaran dunia. 70% - 80% lagi keperluan pengguna belum mampu dipenuhi oleh pengeluar yang ada pada masa. Oleh yang demikian potensi pasarannya sangat besar.
Pertumbuhan ekonomi yang pesat meningkatkan lagi permintaan pasaran sarang burung . Permintaan Akan terus meningkat bila orang Eropah dan Arab telah mula makan sarang burung.Janganlah risau tentang pasaran kerana ia akan tetap terjamin. Jika harga sarang burung mentah dalam pasaran jatuh sekali pun dari RM4000 - RM5000 /KG di Malaysia pengusaha tidak akan rugi lagi kerana pengeluar tidak memerlukan overhead kos untuk mengeluarkan sarang burung. Kerana inilah industri yang pelaburan modal hanya sekali dan hampir tiada overhead kos dan ianya boleh diwarisi hinga ke anak cucu. Berapa banyak pendapatan dan sarang burung yang di perolehi, kita hanya perlu bayar bil elektrik dan air saja. kalau kita dapat 3 kg (RM 12 ribu) sebulan kita hanya bayar bil RM 50.00 saja